Instagrams utveckling

Det jag kommer ta upp i detta blogginlägg om Instagram är: Vad har ändrat sig med Instagram från det att dem startade, har det tillkommit nya funktioner, vilka i så fall och vad kommer att hända med Instagram i framtiden?

Instagram applikationen hade inom den första veckan då den släpptes i oktober 2010 nästan tvåhundratusen användare (Kessler 2012), och översteg 50 miljoner användare kort efter att tjänsten startade i oktober 2010 (Mashable), och har sedan september 2013 över 150 miljoner användare (Wagner). Sen Instagram släppte appen till Android-användare, då applikationen till en början endast var tillgänglig för Iphone-användare så skapar ungefär en halv miljon personer användarkonton varje vecka. Instagram har även under 2013 lagt till funktionen att kunna spela in och ladda upp en videofilmning som får vara minst 3 sekunder och upp till 15 sekunder långt. Denna videofilmsfunktion har även en inbyggd bildstabilisering, vilket man i efterhand kan använda sig av då man spelat in ett videoklipp, denna funktion finns till iPhone 4S och iPhone 5. Även så finns det en filterfunktion till de filmklipp man spelar in, där man kan förhandsgranska hur videon kommer att se ut innan man laddar upp den. Man kan även ställa in om man vill spela in sitt videoklipp med eller utan ljud med hjälp av ett inbyggt reglage i appen (Instagram 2013).
Instagram planerar även att införa en chattfunktion direkt i applikationen, chattfunktionen skall inte bara vara emellan enskilda personer även gruppchatt skall ingå i funktionen. Denna chattfunktion är planerad att släppas innan årsskiftet (Malik 2013).
Källförteckning:
Mashable [Elektronisk] Tillgänglig:<http://mashable.com/category/instagram/&gt; [2013-11-24]
Kessler Sarah (2012) Instagram: From Zero to $1 Billion in 17 Months [INFOGRAPHIC] [Elektronisk] Tillgänglig: <http://mashable.com/2012/04/10/instagram-timeline/&gt; [2013-11-24]

Malik Om (2013) What is Instagram’s next big thing? Messaging, perhaps
[Elektronisk] Tillgänglig: <http://gigaom.com/2013/11/22/what-is-instagrams-next-big-thing-messaging-perhaps/&gt; [2013-11-24]
Instagram (213) [elektronisk] tillgänglig: < http://help.instagram.com/442610612501386/&gt; [2013-11-21]
Wagner Kurt (2013) Report: Instagram to Add Private Messaging Before 2014 [Elektronisk] Tillänglig:
<http://mashable.com/2013/11/22/report-instagram-messaging/&gt; [2013-11-24]

 

2 thoughts on “Instagrams utveckling

  1. Du har gjort en bra undersökning och har fått med mycket intressant information på det inlägget hade jag fått att utveckla det lite så kanske jag hade tagit med detta:
    Eriksson (2013) skriver i sitt arbete att första dagen då instagram introducerades, hade dem redan 25 000 personer som laddat ned applikationen. Men för ett år tillbaka i april 2012 såldes Instagram till Facebook för 715 miljoner dollar. Då hade Instagram över 30 miljoner användare och idag januari 2013, efter att Facebook tog över har dess användare överstigit 100 miljoner användare. Instagram har blivit mer populär efter att Facebook köpt appen.
    Instagram är en foto-app där användare delar med sig av sina bilder, samt tar del av andras bilder. Det fungerar så att man följer en användare och gillar varandras bilder och kommenterar under dessa bilder, vilket påminner lite om Facebook. Instagram är speciellt i sig då den används enbart på mobilen (Eriksson, 2013).
    Så med andra ord tycker jag att Facebook har varit till en stor del av utvecklingen av Instagram, vilket jag är en av dessa personer som började använda appen efter att Facebook köpte det och gjorde reklam på sin egna sida, då man började se andra vänner använda Instagram.

    Källförteckning
    Eriksson, Elin [2013]. Har man inte Facebook, så finns man inte”: En kvalitativ jämförande fokusgruppanalys av deltagarnas användning och motivation till sociala medier.[Elektronisk] Tillgänglig: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:603623 [2013-11-27]

  2. Hej Adam jag tyckte om din inlägg och men samtidigt tyckte jag att det fattades en viktig del, jag ser att du glömde nämna att facebook köpte instagram för cirka en miljard dollar, och varför facebook köpte till instagram. och precis innan appen såldes till facebook hade den runt 24 miljoner IOS användare bara. om när appen kom ner till android systemet har en miljon person laddat ner appen på 24 timmar. och facebook ville köpa appen för att folk började posta mer sina dagliga bilder på instagram än facebook, och från början det som har gjort facebook så känd var bild uppladdningar.

    Constine Josh, Cutler Kim-Mai Facebook Buys Instagram For $1 Billion, Turns Budding Rival Into Its Standalone Photo App, publicerad 9-4-2012. (elektronisk) tillgänglig: http://techcrunch.com/2012/04/09/facebook-to-acquire-instagram-for-1-billion/ [26-11-2013]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s