Instagram i Marknadsföringssyfte

Går det att man som företag samt privatperson kan förmedla sina kunskaper, arbeten man gjort och tjänster man säljer via Instagram? Finns det företag som aktivt marknadsför sig via Instagram och hur fungerar det för dem i så fall. Detta kommer jag att ta upp i detta inlägg.  

 

Instagram används även av diverse företag. Några som tas upp av Harbison (2013) som jag via Instagram har kollat igenom, några av dem är till exempel Levi’s i Brasilien som har över femton tusen följare. dem bland annat publicerar sina bilder från butiken och på så sätt kan visa upp sina senaste varor, men också diverse annonser från företaget. Även klädesmärket Burberry lägger upp bilder på Instagram, dessa är då professionellt tagna och visar upp olika klädesplagg från företaget, Burberry har i dagsläget över en miljon följare. Förutom olika företag så använder sig kända personer så som kocken Jamie Oliver sig av Instagram, Förutom att lägga upp diverse bilder på maträtter gör han även reklam för sin youtube-kanal samt tidningar och tv-serier han medverkar i, även så gör han reklam för sina restauranger. Jamie Oliver har nästan en och en halv miljon följare.

 

Källförteckning:

Harbison Niall (2013) 10 Early Adopter Brands Using Instagram [Elektronisk] Tillgänglig: <http://thenextweb.com/socialmedia/2011/05/19/10-early-adopter-brands-using-instagram/> [2013-11-24]

2 thoughts on “Instagram i Marknadsföringssyfte

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s